Komatsu 931.1 stanowi idealne połączenie siły i elastyczności. Jednym z ważnych argumentów wymagającym wyjaśnienie jest nowy silnik, który zapewnia bardziej efektywne spalanie, zmniejszenie emisji i zużycie paliwa, jak również tak same dobra reakcja i wydajność jak w poprzednich silnikach. Oszczędność paliwa została zmierzone na 16 procent, w porównaniu do dzisiejszych silników, choć naturalnie faktyczna oszczędności zależy od wielu czynników. Komatsu 931.1 ma nowy silnik, który spełnia nowe, rygorystyczne wymogi ochrony środowiska do silników Diesla ponad 130 kW wprowadzonych na początku tego roku, w Europie i Ameryce Północnej.


W celu spełnienia wymogów ochrony środowiska, nowa koncepcja silnika została opracowana, znane jako E3-Power, z trzema literami E - Environmental, Economical, and Efficient co znaczy środowiskowe, ekonomia i wydajność. Trzy warunki dla osiągnięcia ostatecznego celu, co jest dobre dla środowiska i jego właściciela maszyny.

W nowy silnik Komatsu 931.1 funkcjonuje układu kontroli emisji znany jako SCR, lub selektywna redukcja katalityczna, technika, które będą stosowana wszędzie, gdzie zaostrzono wymogi ochrony środowiska. Technologia SCR jest sprawdzoną w branży samochodów ciężarowych, a większość głównych producentów już ją stosuje. Zasadniczo, technika SCR realizuje redukcję emisji azotu, instalując katalizator po włączeniu silnika w układzie wydechowym i dodanie specjalnego płynu do układu wydechowego.

Nowe silniki są optymalizowane w oparciu o maksymalne spalanie paliw dla najlepszej, możliwej wydajności, co powoduje zmniejszenie liczby cząstek do bardzo niskiego poziomu. W tej technologi drogi filtr cząstek stałych jest nie potrzebny. Jednak jednym z efektów zwiększenie efektywności procesu spalania jest wzrost zawartości tlenku azotu w spalinach. Nowy wymóg ochrony środowiska pozwolenie tylko na wyjątkowo niski poziom tlenku azotu. W konsekwencji, płynny, DEF (Diesel Exhaust Fluid), na bazie mocznika, całkowicie nietoksyczna substancja, jest automatycznie dodawany do spalin, zanim dotrą one do katalizatora.

Wraz z nowym silnikiem i systemem kontroli emisji, wpływ maszyny na środowisko jest znacznie zmniejszony zapewniając jednocześnie znacznie niższe zużycie paliwa i niższy całkowity koszty dzięki szystszemu olejowi i nie ma potrzeby zwiększenia chłodzenia lub kosztownych środków pomiaru, które wynikają jeśli jest użyta inna technologia np. EGR.

Komatsu 931.1 ma solidną tylną oś ze zintegrowanym wężami hydraulicznymi, co zapewnia niezawodność, podobnie jak korzystanie z miękkich uszczelnienień ORFS w układzie maszyny, aby zminimalizować wycieki oleju. Miękkie zamknięcia są oparte na dwóch płaskich powierzchniach, z których jeden wyposażony jest w o-ring, który tworzy uszczelnienie powierzchni płaskiej obu połączeń.

Komatsu 931.1 oferuje środowisku pracy o wysokiej wydajności. Przestronna, pełnoobrotowa i poziomowania kabiny jest najcichsza na rynku z bezpośrednim napędem obrotu. Wraz z nowym silnikiem, maszyna jest jeszcze cichsza ponieważ katalizatora pozwala zredukować hałas. W celu dalszego zwiększenia wydajności i funkcjonalność maszyny, Komatsu 931.1 dostarczany jest z nowym system MaxiXplorer 2.1.